Slovenský jazyk |
1. MO - Literatúra ako druh umenia. Literárna veda
Literatúraje jedným z druhov umenia podobne ako výtvarné umenie, hudba, architektúra, divadelné umenie a pod. Umenie je špecifickým odrazom, poznaním a pretváraním skutočnosti. Literatúra (z lat. littera = písmeno) pokrýva všetky slovesné diela, aj tie, ktoré sú neumeleckej povahy (napr. odborné texty). V užšom slova zmysle sa však pod týmto pojmom chápu iba diela umeleckej povahy (teda beletria) - sú napísané s estetickým zámerom, teda s cieľom vyvolať umelecký zážitok. Diela nemusia mať iba písomnú podobu - typickým príkladom je ústna ľudová slovesnosť. Veda, ktorá skúma literatúru, sa nazýva literárna veda. K jej disciplínam patria : literárna kritika- analyzuje literárne diela z hľadiska literárnej teórie a histórie. dejiny literatúry- skúmajú literárny proces, teda vývojové premeny v literatúre od najstarších čias po súčasnosť. Z časového hľadiska členíme literatúru na jednotlivé úseky - periódy, preto hovoríme o periodizácii literatúry : Svetovýliterárny vývin členíme na 3 hlavné obdobia :
Slovenskýliterárny vývin členíme na 3 hlavné obdobia:
Teória Literatúry: skúma všeobecné princípy, kritériá a kategórie umeleckej literatúry. Zahŕňa tiež otázky žánrov, verša, výrazových zvláštností umeleckého diela a iné. Základným spôsobom členenia literatúry je členenie na literárne druhy. Literárny žáner je označenie pre tie literárne diela, ktoré spájajú spoločné tematické, kompozičné a tvarové znaky. Rozlišujeme 3 literárne druhy :
V súčasnosti sa uplatňuje aj členenie literárnych diel podľa jazykovej formy na :
Veršje označenie pre jeden riadok básne. Verše sa spájajú do myšlienkovo uzavretých celkov - do strof. Zvuková zhoda slabík na konci veršov sa nazýva rým. Podľa rýmovej schémy hovoríme napr. o rýme združenom (aabb), obkročnom (abba), striedavom (abab), prerývanom (abcb). Básnické výrazové prostriedky (trópy) sú obrazné, nepriame (prenesené) pomenovania. Patria k nim:
Štylistické figúrysú konfigurácie slov, ktoré sa odlišujú od hovorového jazyka. Patria k nim :
2. MO - Biblia a mytológia ako zdroje európskej kultúry , Pamiatky antickej literatúry
Hoci je hebrejská literatúra najmladšou z literatúr Blízkeho východu, zachovala sa nepretržitým podaním židovského náboženského spoločenstva a neskôr kresťanstva. Je najvýznamnejšou literárnou autoritou. Aj v súčasnosti je najčítanejšou, najinterpretovanejšou a najprekladanejšou knihou svetovej literatúry práve biblia. Myšlienkový svet Biblie, jej poetika, metaforické, alegorické a tematické postupy dodnes ovplyvňujú duchovný a literárny vývoj. Na základe Biblie sa v literatúre vytvorila vrstva biblických „loci communes “ (jedinečných myšlienkových a slovných spojení). Patria k nim rôzne frazeologizmy, metafory, motívy, témy (napr. podobenstvo o márnotratnom synovi, raj a prví ľudia, posledný súd), postáv (Kristus, Judáš, Satan, Mária Magdaléna), tematických a žánrových podôb a preberanie charakterov biblických postáv (model vzkriesenia, spasiteľské alebo pokušiteľské poňatie postavy). Biblia(1. tis. pred n. l.) má 2 časti´: 1.Starý zákon - je sv. knihou (tóra) židovského náboženstva. Tvorí ho 46 kníh : historické (dejepisné) - napr. 5 kníh Mojžišových, Kniha Jozue, Kniha sudcov , poučné a básnické - napr. Jób, Žalmy, Kniha prísloví, Pieseň Šalamúnova , prorocké - napr. Izaiáš, Jeremiáš . 2.Nový zákon - je sv. knihou kresťanského náboženstva. Tvoria ho knihy: historické - 4 evanjeliá (Marekovo, Matúšovo, Lukášovo, Jánovo) a Skutky apoštolov, poučné - listy apoštolov, prorocké - Apokalypsa (Zjavenie sv. Jána). -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Antická literatúra (9. st. pred n. l. - 5. st. n. l.)pôsobila ako významný činiteľ pri vzniku a vývoji literatúr európskych národov. Mala na ne mnohostranný a silný vplyv, ovplyvnila tvorbu mnohých autorov, predurčila vývin žánrov, tém i postoja človeka k svetu. Latinčina sa od stredoveku stala kultúrnym jazykom v celej Európe. Predmetom napodobňovania a zdrojom inšpirácie sa antika stala predovšetkým v období renesancie a neskôr klasicizmu. Antikaje súhrnný názov pre grécku a rímsku kultúru (lat. antiqus =starý starobylý). Pamiatky Gréckej literatúry možno podľa literárnych druhov rozdeliť na :
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rímska literatúra (3. st. pred n. l. - 5. st. n. l.) sa považuje za "mladšiu sestru" gréckej literatúry. Prevzala už hotové formy a žánre a niektoré priviedla k väčšej dokonalosti a ďalej ich rozvíjala. Predstavitelia Rímskej literatúry : Marcus Tullis Cicero- jeden z najvýznamnejších rétorov staroveku ( O štáte,, O zákonoch). Publius Vergilius Maro: idylické básne Bucolica (pastierske idyly), Georgica (roľnícke spevy). Epos Aeneas je pokračovaním trójskej Íliady. Trójsky hrdina Aeneas založí v novej vlasti rod, z ktorého vzídu rímski panovníci. Quintus Horácius Flaccus: zb. básní Ódy, Satiry (ako žiť a stať sa šťastný). Publius Ovídius Naso: zb. básní Lásky (ľúbostné elegické básne), Žalospevy, Umenie milovať (Ovídius radí mužom i ženám, ako si získať a udržať lásku). Básnické skladby Metamorfózy (Premeny) sú spracovaním (prebásnením) gr. a čiastočne aj rímskych bájí.
3. MO - Stredoveká literatúra. Význam príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu. Staroslovienska literatúra
Po páde Rímskej ríše (476) sa vývoj antickej kultúry v Európe prerušil. Stredoveká literatúra (5. -15. st.) sa vyvíjala v zmenenom spoločenskom systéme - v období feudalizmu a vlády kresťanstva. Umenie volilo predovšetkým náboženské témy v snahe postihnúť večné a najvyššie hodnoty. Literárnou autoritou sa stala Biblia. Krédom tohto obdobia bolo: Ora et labora! (lat. Modli sa a pracuj!). V náboženskej literatúre sa kládol dôraz na bohoslužobnú (liturgickú) a výchovnú a vzdelávaciu funkciu. Rozvíjali sa žánre ako náboženské piesne, legendy (životopisy svätých), kázne, exemplá (krátke rozprávania o kladných, alebo záporných vlastnostiach človeka), mystériá (náboženské drámy). Svetská literatúra rozvíjala hrdinskú veršovanú epiku (franc. Pieseň o Rolandovi, nem. Pieseň o Nibelungoch, rus. Slovo o pluku Igorovom), dvornú lyriku (kurtoázne ľúbostné básne), vagantské piesne (pijanské, ľúbostné, žartovné piesne šírené potulnými študentmi). Významným zdrojom poznania dejín boli kroniky (čes. lit. : Kosmas: Kronika česká). --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Slovenská stredoveká literatúra(800 - 1500) je tvorená 2 vývinovými obdobiami :
Pokus o sformovanie stredovekej literatúry (800 - 1000) :
Kniežatá Veľkomoravskej ríše museli bojovať proti silnejúcemu tlaku zo strany západného suseda - Východofranskej ríše. Knieža Rastislav preto vypravil k byzantskému cisárovi Michalovi III. posolstvo so žiadosťou o vierozvestcov. Byzantský cisár mu vyhovel a v roku 863 prichádzajú na územie Veľkej Moravy bratia Konštantín (neskôr prijal v kláštore rehoľné meno Cyril) a Metod. Pochádzali zo Solúna - severogréckeho mesta, v ktorého okolí žili aj južní Slovania, a preto bratia poznali slovanský jazyk.
Význam príchodu C+M :
Tie delíme do 2 skupín:
Prekladová literatúra: tvoria ju preklady liturgických textov. C+M preložili evanjeliá (Nový zákon), misál (omšovú knihu), žaltár (zbierku žalmov), spevník, breviár (modlitebnú knihu pre kňazov), Súdny zákonník pre svetských ľudí (obdoba byzantského občianskeho zákonníka). Metod preložil Starý zákon.
Pôvodná literatúra : Konštantín : Proglas- prvá slovanská báseň. Je to predhovor k prekladu evanjelia a je oslavou domáceho jazyka ako základu knižnej vzdelanosti. Moravsko-panónske legendysú tvorené 2 legendami, ktoré zachytávajú aj historické fakty a udalosti. Jej súčasťou je Život sv. Konštantína (autorom je pravdepodobne Kliment) a Život sv. Metoda (autorom je pravdepodobne Gorazd). Život sv. Konštantínaopisuje detstvo, štúdiá a misijnú činnosť Konštantína (Filozofa). Vyzdvihuje jeho múdrosť a súcit s trpiacimi. Obsahuje aj obhajobu staroslovienčiny ako liturgického jazyka v Benátkach pred pápežským dvorom. Legenda je napísaná vznešeným štýlom, využíva množstvo biblických citátov, podobenstiev a prirovnaní. Život sv. Metodaje kratšia a vecnejšia legenda. Jej podstatou je opísanie Metodovej misie na VM a jeho pôsobenia v hodnosti veľkomoravského biskupa. K ďalším dielam nasledovníkov C+M patria: Kliment: oslavné básne Pochvala Cyrilovi a Filozofovi a Pochvalné slovo na Cyrila a Metoda Chrabr: vedecký spis O písmenách, biografická próza Život Naumov
Stredoveká literatúra (1000 - 1500) : Po Metodovej smrti pápež Štefan V. zakázal sloviensku bohoslužbu (885), väčšina slovienskych kňazov musela ešte za Svätoplukovej vlády odísť. Uhorský štát sa orientoval na latinskú kultúru a vzdelanie. Latinčina bola administratívnym, literárnym a liturgickým jazykom. Od 15. storočia začali príslušníci vyšších vrstiev slovenského národa používať ako spisovný jazyk češtinu. K najvýznamnejším pamiatkam tohoto obdobia patrili:
Legenda o sv. Svoradovi a Benediktovi(autorom bol Maurus) - zobrazuje udalosti zo života mníchov po vstupe Svorada do benediktínskeho kláštora na Zobore pri Nitre a neskôr z pustovne na Skalke pri Trenčíne, kde klčoval les, zachovával pôst a trýznil sa. Jeho žiaka Benedikta zabili krátko po Svoradovej smrti. Čoskoro po smrti konajú zázraky a ľudia si ich začínajú ctiť ako svätcov. |
Vytvorené službou WebLahko.sk | Nahlásiť protiprávny obsah! | ![]() |